miercuri, 23 aprilie 2014

SARBATOAREA MILOSTIVIRII DIVINE

   Duminica in Albis ( prima duminica dupa Pasti) - Sarbatoarea Milostivirii Divine
Sfanta Faustina si imaginea Divinei Indurari
   
   Formele Cultului Milostivirii Divine propuse lumii de catre Isus prin Sora Faustina sunt cinci la numar:
   1) Icoana Lui Isus Cel Milostiv
   2) Sarbatoarea Milostivirii Divine
   3) Rozariul Milostivirii Divine
   4) Ora 15 - ora Milostivirii Divine
   5) Raspandirea Cultului Milostivirii Divine


    Instituirea  Sarbatorii Milostivirii Divine
   Indrumatorul spiritual al Sorei Faustina, parintele Mihail Sopocko (beatificat in anul 2008), s-a straduit mult pentru ca sarbatoarea Milostivirii Divine, ceruta insistent de Domnul Isus, sa fie instituita in Biserica. Din pacate, nu a trait suficient pentru a vedea inceputul acesteia. La zece ani dupa moartea sa, cu ocazia Postului Mare din 1985, cardinalul Franzciszek, prin scrisoarea sa pastorala, a introdus aceasta sarbatoarea in dieceza sa din Cracovia. In anii urmatori, urmand exemplul sau, episcopii din alte dieceze din Polonia au procedat la fel. In sanctuarul Lui Isus Cel Milostiv, de la Cracovia-Lagiewniki, sarbatoarea era deja prezenta in anul 1944. Credinciosii care participau erau atat de numerosi incat in 1951 cardinalul  Adam Sapieha a acordat indulgenta plenara pentru sapte ani Congregatiei Surorilor Maicii Domnului Milostiviri.
   La 30 aprilie 2000, cu ocazia canonizarii Sorei Faustina, Papa Ioan Paul II a hotarat instituirea Sarbatorii Milostivirii Divine in intreaga Biserica, cu aceste cuvinte: 
   "Este important sa intelegem intreg mesajul care ne vine de la Cuvantul Lui Dumnezeu in aceasta a doua duminica a Pastelui, care de acum inainte, in toata Biserica, va primi numele de duminica Milostivirii Divine."
   Pe 2 aprilie 2005, in mod de loc intamplator, Papa Ioan Paul II a plecat la Casa Tatalui la putin timp dupa ce participase la Liturghia anticipata a Duminici in Albis, adica a Milostivirii Divine.
   In predica pentru Regina Coeli pe care Ioan Paul II o pregatise pentru acea duminica, pe care insa n-a mai apucat-o, prevazuse sa aminteasca esenta mesajului Lui Isus catre Sfanta Faustina: "Fiica Mea, spune ca Eu sunt Iubirea si Milostivirea in persoana."
    
                                                                 (Pr. Pascal Ide in "Feu et Lumiere" nr.239)

   In cele ce urmeaza ne vom referi la sarbatoarea Milostivirii Divine, citand pagini extrase din "Micul Jurnal" al Sorei Faustina precum si opiniile Pr. prof. Ignacy Rozycki, teologul insarcinat de Ioan Paul II sa prezinte Congregatiei pentru Cauza Sfintilor studiul asupra scrierilor  Sorei Faustina. Studiul sau "Cultul Milostivirii Divine" a fost acceptat ca declaratie a celui de al doilea teolog cenzor.

   Sarbatoarea Milostivirii Divine este cea mai importanta dintre cele cinci forme ale acestui cult (enumerate mai sus). Isus si-a exprimat pentru prima data aceasta dorinta la Plock, in februarie 1931 (prima revelatie), cand i-a cerut Sorei Faustina sa pricteze propria Sa icoana:
   "Picteaza o icoana, potrivit imaginii pe care o vezi, cu inscriptia: Isuse, ma incred in Tine. Doresc ca aceasta icoana sa fie cinstita mai intai in capela voastra, apoi in lumea intreaga." (Micul Jurnal, 47)
   Cateva zile mai tarziu, confesorul, informat despre cererea Lui Isus, i-a dat acesteia o interpretare pur spirituala: "Pictati icoana Lui Dumnezeu in sufletul dumneavoastra." 
   Dar Isus i-a explicat Faustinei:
   "Icoana Mea este in sufletul tau. Eu doresc sa existe o sarbatoare a Milostivirii. Vreau ca aceasta icoana, pe care o vei picta cu o pensula, sa fie binecuvantata solemn in prima duminica de dupa Pasti, iar aceasta trebuie sa fie sarbatoarea Milostiviri.
   Doresc ca preotii sa proclame marea Mea Milostivire fata de sufletele pacatoase, pentru ca nici unui pacatos sa nu-i fie teama sa se apropie de Mine. Flacarile Milostivirii Ma mistuie; vreau sa le revars asupra sufletelor oamenilor.
   Neincrederea sufletelor imi sfasie Inima. Neincrederea unui suflet ales imi face inca si mai rau; in ciuda Iubirii Mele fara margini, ele nu au incredere in Mine; nici chiar moartea Mea nu le este de ajuns. Vai de sufletele care abuzeaza!" (Micul Jurnal, 49-50)
   Explicatiile Lui Isus exclud posibilitatea oricarui dubiu. El a vorbit la Plock despre o imagine materiala, despre icoana realizata cu pensula. Aceste explicatii aprofundeaza si mai mult ceea ce a revelat atunci. El a spus clar ca nu e doar o dorinta a Sa ci in mod oficial vointa Sa ca icoana sa fie obiectul veneratiei solemne si publice, in prima duminica dupa Pasti; si a precizat ca acea duminica trebuie sa fie sarbatoarea Milostivirii. Manuscrisul Jurnalului vorbeste despre binecuvantarea acestei icoane, in prima duminica dupa Pasti si din context rezulta ca Isus s-a referit la venerarea publica a icoanei.
   In anii urmatori, Isus i-a cerut lucrul acesta Sorei Faustina, in patrusprezece revelatii, explicand pregatirea sarbatorii si sarbatoarea in cele mai mici detali. Ziua aleasa este, deci, prima duminica dupa Pasti, ceea ce arata stransa legatura dintre misterul pascal al Mantuirii si misterul Milostivirii Divine fata de omenire.
   Insusi Isus a subliniat motivul pentru care  a dorit aceasta sarbatoare: 
   "Sufletele pier in ciuda dureroasei Mele Patimiri... daca nu vor adora Milostivirea Mea, vor pieri pentru totdeauna."
   La inceputul lui aprilie 1933, in ziua de luni dupa Pasti, a avut loc a sasea revelatie in care Isus i-a explica Sorei Faustina cum sa venereze Milostivirea Sa: 
Sfanta Faustina
"Fiica Mea, priveste abisul Milostiviri Mele, cinsteste si preamareste Milostivirea Mea si fa-o in felul urmator: aduna toti pacatosii din lume si cufunda-i in abisul Milostivirii Mele. Eu doresc sa Ma daruiesc sufletelor, doresc sufletele, fiica Mea. In timpul sarbatorii Mele, sarbatoarea Milostivirii, vei strabate intreaga lume si vei aduce sufletele slabe la izvorul Milostiviri Mele. Eu le voi vindeca si le voi intari."
 (Micul Jurnal, 206)

   Aceste cuvinte contin doua cerinte adresate Sorei Faustina. Una generala: de a medita si a se gandi la Milostivirea Lui Isus,
 si cealalta de a o onora si a o glorifica. Obiectul veneratiei trebuie sa fie Milostivirea Lui Isus dar, pentru ca este vorba despre maretia Sa, este clar ca trebuie s-o intelegem ca Milostivire infinita a Lui Dumnezeu, fara a exclude insa Milostivirea "creata" care tasneste din Inima Sa umana. De o importanta capitala este precizarea Lui Isus legata de modul in care trebuie venerata Milostivirea Sa: a onora si a da glorie Milostivirii inseamna a implora Milostivirea infinita a Lui Isus pentru lumea intreaga. Rugaciunea speciala adresata Sorei Faustina privea sarbatoarea Milostivirii si se referea nu numai la un viitor indepartat, cand aceasta sarbatoare va fi introdusa in mod oficial in Biserica, dar si la viitorul apropiat pentru ca Sora Faustina putea sa celebreze deja aceasta sarbatoare in duminica urmatoare, adica in 23 aprilie 1933.
   In anul 1934, inainte de Pasti, Isus i-a cerut din nou Sorei Faustina sa celebreze sarbatoarea Milostivirii in prima duminica dupa Pasti, printr-o reculegere interioara si mortificare exterioara. Cand Sora Faustina a indeplinit aceasta cerere a Lui Isus, purtand timp de trei ore chiliciul si rugandu-se fara incetare pentru pacatosi, El a laudat-o (a 12-a revelatie): 
   "Privirea Mea se odihneste astazi cu desfatare asupra acestei case." (Micul Jurnal, 208 )
   Revelatia a 13-a, cu o semnificatie capitala pentru Cultul Milostivirii Divine, a avut loc in prima jumatate a anului 1934, mai exact in momentul in care E. Kazimierowski a pictat cele doua raze pe icoana. Revelatia a fost cauzata de intrebarea Pr. Sopocko referitoare la semnificatia celor doua raze. Faustina va scrie: 
   "In timpul rugaciunii, am auzit interior aceste cuvinte: Aceste doua raze indica sangele si apa - raza pala semnifica apa, care indreptateste sufletele; raza rosie semnifica sangele - care este viata sufletelor...
   Aceste raze au tasnit din adancul Milostivirii Mele, atunci cand Inima Mea, agonizand pe cruce, a fost deschisa de lance. Aceste raze ocrotesc sufletele de mania Tatalui Meu.
   Fericit cel care traieste in umbra lor, caci mana justitiara a Lui Dumnezeu nu-l va atinge. Doresc ca prima duminica de dupa Pasti sa fie sarbatoarea Milostiviri. Cere-i fidelului Meu slujitor sa vorbeasca, in acea zi, lumii intregi despre marea Mea Milostivire, iar acela care se va apropia in acea zi de Izvorul Vietii, va obtine iertarea totala a pacatelor sale si a pedepselor pentru ele.
   Omenirea nu va gasi pacea pana cand nu se va intoarce cu incredere spre Milostivirea Mea. Oh, cat ma raneste neincrederea sufletului. Un astfel de suflet sustine ca Eu sunt sfant si drept, dar nu crede ca Eu sunt milostivire, el este neincrezator in bunatatea Mea. Inima Mea se bucura de acest titlu de Milostivire. Proclama ca milostivirea este cel mai mare atribut al Lui Dumnezeu. Toate lucrarile mainilor Mele sunt incununate de Milostivire. " (M.J., 299-301)
   Partea centrala a acestei  a 13-a revelatii se refera la sarbatoarea Milostivirii. Dupa ce a repetat invitatia de a se institui aceasta sarbatoare, Isus a adaugat semnul nou al Milostivirii Sale: marea promisiune a iertarii totale a pacatelor si a pedepselor tuturor acelora care in ziua aceea se vor apropia de izvorul vietii. E stiut ca o astfel de iertare de pacate si pedepse este harul unei renasteri: este harul Botezului.
  Nu exista nici o indoiala ca Dumnezeu atotputernic si nesfarsit de milostiv poate sa uneasca acest har cu pioasa ceremonie care se desfasoara in ziua Sarbatorii Milostivirii.
   Care este, deci, acea fraza care cuprinde conditia necesara pentru a putea beneficia de marea promisiune a Lui Isus? Jurnalul nu explica in mod explicit acest argument, dar se serveste de obisnuitele expresii - a se apropia, a primi - care sunt normale daca ne referim la Sacramente. Deci, a te apropia de ( a participa la) Sacrament in ziua aceea este conditia pusa de Isus pentru a beneficia de un har echivalent cu cel al Botezului. Dar la care Sacrament se refera Isus? Trebuie sa admitem ca expresia "Izvor de viata" pentru un Sacrament este de exceptie, hapax legomenon in scrierile Sorei Faustina. Sacramentul Penitentei este in mod clar numit de Isus "tribunalul milostivirii" si "izvorul milostivirii" (M.J., 1602); dar nu e numit niciodata de El "izvorul vietii". Cu aceasta expresie este definita doar Euharistia. Deducem ca marea Sa promisiune este legata de sfanta Impartasanie care se primeste in timpul Sarbatorii Milostivirii.
   Neindoielnic, participarea la sfanta Impartasanie este inteleasa de Isus ca un act de adoratie a Milostiviri. Pentru a putea beneficia de aceasta mare promisiune, participarea la sfanta Impartasanie trebuie sa aiba caracteristicile pe care Isus le voia in practicarea Cultului Milostivirii Divine. Am vazut ca, potrivit celor cerute de Isus, adorarea Milostivirii consta, inainte de toate, in increderea pusa in Milostivire. Aceasta ne duce la urmatoarea concluzie: sfanta Impartasanie care face posibila participarea la marea promisiune, constituie demonstrarea increderii in Milostivire. Promisiunea este urmata de fraza Lui Isus in care vorbeste despre nevoia de incredere a intregii omeniri in Milostivirea Sa. Isus o va repeta in septembrie 1936: "Omenirea nu va afla pacea pana cand nu se va intoarce spre izvorul Milostivirii Mele" . Increderea si speranta legate de Milostivire sunt indispensabile nu numai pentru salvarea sufletelor dar, dupa cum reiese din cuvintele Lui Isus, increderea are si o dimensiune laica pentru linistea intelectuala, sociala si politica a omenirii. In partea finala a revelatiei Isus a explicat faptul ca increderea este conforma cu esenta Sa profunda, in timp ce lipsa increderii este opusul Sau pentru ca Isus nu numai ca este milostiv ci este insasi Milostivirea.  Prin faptul ca Isus este Milostivirea, este de la sine inteles ca lipsa de incredere din partea noastra raneste dureros Inima Sa. Aceasta consideratie este foarte importanta pentru a defini in mod adecvat obiectul Cultului Milostivirii  Divine: Omul Isus, fiind Dumnezeu, este Milostivirea Divina infinita iar fiind Milostivirea Intrupata, este obiectul Cultului Milostivirii Divine.
   In 28 aprilie 1935 era Duminica in Albis, adica sarbatoarea Milostivirii Domnului, incheierea Jubileului Mantuirii. In momentul binecuvantarii cu Preasfantul Sacrament, Isus, acelasi din icoana,  i-a binecuvantat pe cei adunati si cele doua raze s-au raspandit asupra lumii intregi. Sora Faustina relateaza aceasta a 22-a revelatie: 
   
Imaginea Divinei Indurari
"Deodata, am vazut o lumina de nepatruns, care avea forma unui locas de cristal tesut din unde de o luminozitate inaccesibila oricarei creaturi, oricarui spirit. Trei porti duceau la aceasta lumina - si in momentul acela, Isus, asa cum era El pe icoana, a intrat in aceasta lumina - prin a doua poarta, in interiorul unitatii. Este o Unitate Treimica, care este de neinteles, infinitul. Atunci am auzit o voce:
Aceasta sarbatoare a iesit din strafundurile Milostiviri Mele si ea este confirmata in adancurile Iubirii Mele infinite. Orice suflet care crede si are incredere in Milostivirea Mea, o va obtine." (M.J.,420)

   Vocea care a vorbit in cea de a 22-a revelatie e vocea Lui Dumnezeu Treime si Milostivirea care trebuie sa fie  obiectul credintei si sperantei noastre, este Milostivirea infinita, cu alte cuvinte, mila Domnului. Trebuie sa remarcam ca vocea Lui Dumnezeu subliniaza ca partea cea mai importanta a Cultului Milostivirii Divine este deplina si puternica incredere in Milostivire pentru ca "a crede",   in contextul Cultului Milostivirii Divine, vrea sa insemne "a avea incredere fara ezitare". Se poate obtine Milostivirea numai prin deplina incredere in Milostivire.
   Cea de a 26-a revelatie scrisa sub dictarea Lui Isus, intre 15 si 21 decembrie 1935,  este compusa din doua parti. Prima parte priveste misiunea personala a Sorei Faustina: Isus i-a amintit datoria de a infiinta o noua congregatie si a definit rolul sau in raspandirea Milostivirii prin mijloace. Cea de a doua parte cuprinde cateva limitari dar si cateva promisiuni legate de Cultul Milostivirii Divine: 
   "Nici un suflet nu va gasi justificare, pana cand nu se va adresa cu incredere Milostivirii Mele." (M.J., 570) 
   "De aceea prima duminica dupa Pasti trebuie sa fie Sarbatoarea Milostivirii, iar preotii trebuie in acea zi sa vorbeasca sufletelor despre Milostivirea Mea. Spune-i confesorului tau ca aceasta icoana trebuie sa fie expusa in biserica, si nu in spatiul clauzurii. Prin aceasta icoana Eu le voi acorda multe haruri sufletelor, deci fiecare suflet sa aiba acces la ea." (M.J., 570)
   Spre sfarsitul verii anului 1936, in cea de a 33-a revelatie, Isus adauga Cultului Milostivirii Divine un alt element important: un har identic cu acela al Botezului este din nou promis celor care in timpul acestei sarbatori se spovedesc si se impartasesc:
   "Fiica Mea, vorbeste lumii intregi despre nepatrunsa Mea Milostivire. Milostivirea Mea este atat de mare incat, toata vesnicia, nici un spirit, nici omenesc, nici ingeresc, nu o va putea patrunde cu totul. Tot ce exista a iesit din adancurile Milostivirii Mele. Doresc ca Sarbatoarea Milostivirii sa fie scaparea si refugiul pentru toate sufletele, si mai ales pentru sarmanii pacatosi. In acea zi adancurile Milostivirii Mele sunt deschise, Eu revars un intreg ocean de haruri asupra sufletelor care se apropie de harul  Milostiviri Mele; in aceasta zi sunt deschise toate izvoarele divine prin care curg harurile; nici un suflet sa nu se teama sa se apropie de Mine, chiar daca pacatele lor sunt precum purpura; orice suflet care se va spovedi si se va impartasi, va primi iertarea totala a greselilor sale si reducerea pedepsei pentru ele. Fiecare suflet in legatura cu Mine, va medita la Iubirea Mea si la Milostivirea Mea intreaga vesnicie. Sarbatoarea Milostivirii a iesit din strafundurile Mele, Eu doresc ca ea sa fie sarbatorita solemn in prima duminica de dupa Pasti. Neamul omenesc nu va avea pacea atata timp cat nu se va intoarce spre izvorul Milostivirii Mele."(M.J., 699)
   Deoarece iubirea benevola este  motivul creatiei, este clar ca tot ce exista a iesit din Milostivirea Divina. Astfel, omenirea intreaga, ca rezultat al creatiei, nu va gasi pacea, nici intelectuala, nici culturala, nici economica sau politica, daca nu se va intoarce catre Iubirea, catre Milostivirea Divina. Acestea sunt bazele Cultului Milostivirii Divine.
   La sfarsitul lunii ianuarie a anului 1938, Isus a repetat Sorei Faustina:
   "Spune sufletelor, fiica Mea, ca le dau Milostivirea Mea ca aparare, lupt pentru ele si indur  dreapta manie a Tatalui Meu. Spune, fiica Mea, ca sarbatoarea Milostivirii a tasnit din strafundurile Mele pentru alinarea lumii intregi." (M.J., 1517)

               Pr. Prof. Ignacy Rozycki in "Cultul Milostivirii Divine" ("Regina Pacis" nr.232)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.