duminică, 3 noiembrie 2013

Aparitii Sfintei Fecioare la Banneux - 1933


  Fapt unic in istoria aparitiilor, cele de la Banneux au urmat imediat dupa cele de la Beauraing, si foarte aproape de acestea. Aparitiile precedente s-au incheiat la 3 ianuarie 1933 in dieceza de Namur; cele noi incepeau la data de 15 ianuarie in dieceza de Liege.

   S-a intamplat in Ardenii valoni, pe un platou mlastinos ( la "Fagne"), la 25 km sud-est de marele oras princiar Liege. Este vorba despre un sat de 300 locuitori, pe numele sau Banneux-Notre Dame. Apozitia Notre Dame a fost data ca recunostinta pentru protectia acordata satului de catre Sfanta Fecioara in 1914.
   Neprihanita a ales de doua ori Belgia pentru ca era o tara crestina, catolica, neutra, deci pasnica, punct de trecere - si, din pacate, de invazii - intre doua natiuni opuse de multa vreme: Franta si Germania; punct nevralgic al unor mari interese europene moderne. Insistenta mariana se referea mai ales la preocuparile imediate ale populatiei incercate de criza economica venita din America...
   Sfanta Fecioara a aparut nu la cinci copii, ci unei singure fetite, Mariette Beco, 11 ani, cea mai mare dintre sapte, si apoi dintre  unsprezece frati si surori. Parintii sai, muncitori simpli, locuiau intr-o casa obisnuita de pe marginea unui drum si a unei paduri de brazi. Erau catolici dar nu practicanti; copila chiar a incetat sa mai mearga la catehism la Parintele Louis Jamin, Capelanul (Domnul paroh).
   Era la jumatatea lui ianuarie 1933, an plin de pericole, decretat, de Papa Pius XI, An jubiliar al Mantuirii. In perioada aceea, totalitarismele si nationalismele tindeau sa inece totul, respingand Salvarea care nu poate proveni decat de la Mantuire. "Cei fara Dumnezeu" (bolsevicii) din Rusia doborau crucile si inchideau bisericile, iar nazistii isi puneau ambitia frenetica in crucea incarligata.

   Aparitii senine
   

Contrar climatului european vatamator, a zgomotului tot mai puternic de marsaluit de cizme si amenintarilor de razboi abia voalate, iata ca Sfanta Fecioara n-a venit sa dea un mesaj sever, de punere in garda,  ci sa transmita copiilor Sai blandete, pace, incredere. In mijlocul tumultului oamenilor, Ea s-a manifestat ca o Mama atenta la nevoile spirituale si domestice ale copiilor Sai.
   Ea a continuat, deci, intalnirile Sale de la Beauraing, aducandu-le la sinteza evanghelica cea mai pura, cea mai densa,  cea mai necesara.
   Aparitiile care s-au redus de la 33 (la Beauraing) la 8 (la Banneux), s-au desfasurat de duminica  - 15 ianuarie, pana joi - 2 martie (4 in ianuarie, 3 in februarie, 1 in martie), in fata casei familie Beco, apoi peste drum, in boschetul din fata.
   Sfanta Fecioara venea de dincolo de varfurile spinoase, mica, apoi se apropia, marindu-Se, si se prezenta fetitei aproape de suprafata pamantului, cu picioarele asezate pe un nor, imbracata asemanator aparitiei de la Lourdes, cu o panglica albastra innodata in talie, un trandafir galben la piciorul gol, cu mainile impreunate, cu rozariul pe bratul drept, cu capul aureolat de lumina, cu chipul surazator, tot corpul Sau era stralucitor iar frumusetea si tineretea Sa de nedescris. Aparea de fiecare data la caderea serii, la ora 19, in mod mai degraba neregulat, in frigul iernii accentuat de platoul local.
   Cand Sfanta Fecioara a aparut, Mariette - "mica Maria"  a simtit o nevoie irezistibila sa-I fie aproape, a iesit, s-a asezat in genunchi si si-a spus Rozariul ( pe care il gasise intr-o zi "din intamplare" pe drum).
   In total, Sfanta Fecioara a vorbit foarte putin, mai putin decat la Beauraing, Lourdes sau Rue du Bac. Ea s-a facut cu adevarat "mai mica" decat oricand. Retinem esentialul:
   
Izvorul de la Banneux
Dialogul nu a inceput decat la 18 ianuarie, la a doua aparitie. Preacurata a condus fetita de-a lungul drumului, si dupa vrea suta de metri, i-a aratat un izvor la marginea talazului si i-a spus:

   "Cufundati-va mainile in apa... Acest izvor este rezervat pentru Mine."
   Impresionat, tatal Mariettei s-a spovedit chiar a doua zi si a revenit la credinta.
   In ziua urmatoare, la sugestia anturajului, fetita a obtinut identitatea Doamnei:  "Eu sunt Fecioara saraciolor..." si sensul izvorului: "El  este rezervat pentru toate natiunile pentru a-i alina pe bolnavi." Si i-a mai spus: "Ma voi ruga pentru tine."
   Pe 20 ianuarie, in pofida unei indispozitii, fetita s-a sculat ca sa mearga la intalnire. Dupa ce a inceput sa recite Rozariul, tot in genunchi, a vazut-O pe Sfanta Fecioara venind catre ea, ca de obicei. A intrebat-O:
   - "Ce doriti, frumoasa Doamna?"
 
Prima capela de la Banneux
 
- "O micuta capela", a raspuns Sfanta Fecioara, care apoi i-a impus mainile si a binecuvantat-o; Mariette s-a intins la pamant, ca lesinata. Un medic prezent a dus-o acasa la ea. Informat, parohul a sfatuit-o sa ramana acasa, dar fetita a protestat: "Am vazut-O! Am auzit-O!"  De fapt, ea nu O va mai vedea pana in 11 februarie, desi venea in fiecare seara sa o astepte in frig si ninsoare.

   Intre timp, in pofida bunavointei satenilor, niste baieti au ras de ea, incercand s-o sperie in padure... A inteles atunci de ce-i spusese Fecioara ca se va ruga pentru ea.
   Sfanta Fecioara a revenit sambata - 11 februarie, aniversarea primei aparitii de la Lourdes. Ea a condus-o din nou pe fetita la izvor, marturisindu-i:
   "Eu vin sa alin suferinta." Si, ca de fiecare data: "La revedere."
   Fetita i-a relatat totul parohului caruia ii va cere sa primeasca prima impartasanie, pe care o va si primi fericita, a doua zi dimineata.
   A sasea aparitie a avut loc abia miercuri - 15 februarie. Ca raspuns la semnul solicitat de Capelan, Sfanta Fecioara a raspuns:
   "Credeti in Mine, Eu voi crede in voi." Apoi i-a incredintat fetitei un secret pe care sa nu-l divulge "nimanui, nici chiar tatei si mamei." Si a adaugat: "Rugati-va mult..."
   Luni, 20 februarie, dupa al doilea Rozariu recitat de fetita, Sfanta Fecioara a revenit si a insistat, surazand: "Draga Mea copila, rugati-va mult." Apoi a incetat sa surada, spunandu-i "La revedere."

   
Mariette Beco
De acum, imparasindu-se si rugandu-se cu o ardoare noua, Mariette o astepta cu nerabdare pe vizitatoare. In seara de joi - 2 martie, ploua in averse; pe la mijlocul celui de-al doilea Rozariu, Sfanta Fecioara a aparut pentru a opta oara, in mijlocul unui cer inseninat brusc, pe care se vedeau stelele. Ea Si-a revelat, in sfarsit, identitatea Sa completa si profunda: "Eu sunt Mama Mantuitorului, Mama Lui Dumnezeu." Cu gravitate si o anume tristete, Ea i-a recomandat cu insistenta: "Rugati-va mult."  Apoi i-a spus "Adio!" Deci nu va mai reveni. Si a plecat, impunandu-i mainile si binecuvantand-o. Ridicandu-se, Mariette si-a unit plansul cu ploaia care revenise in forta.


   Sensul mesajului

   Rarele cuvinte ale Doamnei  ascund o adevarata cateheza si dulcea Sa maternitate care ilustreaza Inima de aur revelata de putin timp la Beauraing ( caci este evident ca aceste doua serii de aparitii sunt legate intre ele). Sa scoatem in relief temele principale.
   Primul lucru care iese in evidenta este ca  Maria nu disociaza viata harului de cea a trupului, amintindu-ne ca Fiul Sau este Dumnezeu si om; desi de origine Dumnezeiasca, El a cunoscut efectiv dificilele noastre conditii de existenta. Izvorul reafirma - dincolo de Lourdes - ca singurul si adevaratul izvor al vietii, sub toate formele sale, este Cristos. Maria nu este decat canalul, cum spunea Parohul din Ars. Isus ne da toata viata, cea a trupului, pe care o intretine, cea a sufletului, prin Sacramentele Bisericii Sale si forta Spiritului Sfant in spiritul nostru. Spiritul este acela care i-a sugerat Mariettei sa-si inceapa viata euharistica, iar tatalui sau sa se intoarca la cainta si la convertire.
   "Cufundati-va mainile in apa": Maria indica un demers care-l indeamna pe pacatos sa se purifice cufundandu-se neincetat in apa "baptismala".
   "Acest izvor Imi este rezervat": Maria este "fantana vietii", cum Ea ii declarase deja lui Juan Diego, reprezentant al tuturor copiilor Sai. Ea este mijlocitoarea harurilor, vistiernica a meritelor Dumnezeiesti ale Mantuirii: Mama Bisericii si a Harului. Isus ii lasa oportunitatea mijlocirilor Sale si repartizarea Milostivirii Sale.
 
Capela aparitiilor
 "Eu sunt Fecioara saracilor". Este o amintirea a istorie poporului evreu, poporul Sau originar, cel al "anawin", care cunosc saracia lor in fata Lui Dumnezeu, si mizeria lor profunda fara El. Maria este Cea disponibila prin excelenta, pentru ca a spus: "Eu sunt slujitoarea (roaba) Domnului". Fiul Sau, nascut in saracia ieslei si mort inca si mai sarac pe Cruce, Acela care marturisea: "Fiul Omului nu are nici macar o piatra pe care sa Isi culce capul", este Prototipul saraciei radicale. Il invata pe om ca adevarata sa bogatie este El, Calea Sa, Adevarul Sau si Viata Sa, ca tot restul nu este nimic: "La ce-i foloseste omului sa castige lumea, daca isi pierde sufletul?"

   Maria i-a aparut unei fetite dintr-o familie saraca. Sa ne amintim de Bernadetta! (Lourdes). Anii '30 amintesc in mod concret noua saracie provocata de celebra criza economica din 1929, care a atins mai intai familiie cele mai sarmane. Aceste opt aparitii au fost menite sa linisteasca populatiile din acest centru industrial si comercial al Europei, care erau prada nesigurantei, somajului, mizeriei. Dicolo de solutiile sociale care sunt de resortul responsabililor nationali, Sfanta Fecioara a venit sa repte, dupa Fiul Sau: "Omul nu traieste numai cu paine, ci cu tot Cuvantul care iese din gura Lui Dumnezeu."  Acest Cuvant, aceasta speranta crestina, vin de la Preacurata.
    Acest Izvor este "pentru toate natiunile", caci in anii '30 a avut loc, de asemenea, si exacerbarea nationalismelor care se vor ineca in sangele celui de-al doilea razboi mondial; ele sunt opuse spiritului evanghelic: "Iubiti-va unii pe altii..."  Maria a aratat aici ca Ea este Mama universala, ca are misiunea sa-i adune pe toti copiii Sai. In Dumnezeu nu exista nici rase, nici antagonisme, nici exclusi ("toate natiunile"), ci doar fii, rascumparati de un singur Sange nevinovat, acela al Mantuitorului. Termenul de Natiuni face aluzie la comunitatea umana, dar in diversitatea legitima a caracterelor istorice si distinctive ale popoarelor. Salvarea lor nu este in bogatie sau in promisiunile politice, ci numai in Isus.
   "Eu vin sa-i alin pe bolnavi": printre mizeriile cauzate de pacatul originar, figureaza fragilitatea vietii supusa bolii si mortii. Preacurata nu poate impiedica nici una nici cealalta, nici suferinta - singura care contrubie la rascumpararea noastra. Ea spune, deci: Eu vin sa alin, sa indulcesc durerea, in Numele Fiului Sau care spune: "Veniti la Mine toti cei care suferiti si sunteti impovarati, Eu va voi usura, caci povara Mea este usoara; invatati de la Mine caci sunt bland si smerit cu inima." Cei care sufereau erau obiectul marii Milostiviri a Lui Cristos: "I se aduceau bolnavi iar El ii vindeca pe toti." A inviat chiar si morti. 
   Sfanta Fecioara si-a amintit de incercarea Sfantului Iosif si de moartea sa. Daca Preacurata nu vindeca pe toata lumea, Banneux atesta numeroase vindecari; gestul Sau de impunere a mainilor asupra Mariettei este o marturie a realitatii evanghelice: "Ei vor impune mainile asupra bolnavilor iar acestia se vor vindeca." Parintele Emiliano Tardif, care practica ministerul vindecarii, spunea ca "daca s-ar scoate din Evanghelie semnele si vindecarile Lui Cristos, n-ar mai ramane decat cateva pagini."  Astazi lumea este plina de bolnavi, de boli noi care implora mila in fata Stapanului vietii. Fara a mai vorbi de bolile psihologice, morale si spirituale. Bolnavii sunt alinati prin milostivirea Sa, prin caritatea oamenilor, sfintirea personalului din sanatate, rugaciunile celor apropiati si ale credinciosilor. Ei sunt in centrul co-mantuirii si foarte pretiosi in ochii Lui Dumnezeu.
   Toate acestea ne conduc la a doua caracteristica a aparitiilor de la Banneux, un mesaj profund uman si evanghelic: surasurile si tandretea Sfintei Fecioare, mila Sa pentru saracii si bolnavii popoarelor, totul ne aminteste Evanghelia Fericirilor: " Fericiti cei saraci, cei care sufera,  cei blanzi si smeriti cu inima..., caci a lor este imparatia cerurilor." De aceea aceste aparitii sunt atat de linistitoare si reconfortante. Si apoi, prin izvor si chemarea la rugaciune, totul este centrat asupra Lui Cristos.
   A treia invatatura se refera la viata in Dumnezeu: Maria cere capela, rugaciunea (sacrificiul este inclus in ofranda bolii), credinta.
   "Micuta capela" ne repeta ca pentru a trai din Isus, a fi alinati in El, a gasi in El adevarata bogatie, trebuie sa traim o viata euharistica. Capela este o constanta a aparitiilor.
   "Rugati-va mult": Oamenii din acea epoca nu stiau ce oroare ii astepta peste putina vreme, teribilul conflict din perioada 1939-1945. Trebuia, intr-adevar, sa fie reaminitita necesitatea dialogului cu Dumnezeu, de la multumire si lauda pana la implorare. Nu este nici o aparitie in care Sfanta Fecioara sa nu cheme la rugaciune constanta si fierbinte. Rozariul de pe bratul Sau este semnul.

Primele pelerinaje la Banneux, in fata casei Mariettei Beco

      Credinta se determina la trei nivele.
    Maria spune mai intai: "credeti in Mine": este un apel la incredere, pentru a ne increde in maternitatea Sa, in Inima Sa neprihanita. Este primul stadiu, uman,  al credintei in Dumnezeu, care este Dumnezeiasca, virtutea teologala a credintei.
   Ea spune apoi: "Eu sunt Mama Mantuitorului...", reafirmand maternitatea Sa de mantuire; noi suntem cu totii salvati in Cristos, Maria prima, prin anticiparea mortii Fiului Sau. Trebuie sa credem in aceasta pentru a fi mantuiti, sa credem ca Maica Domnului este Co-Rascumparatoarea noastra. Primii nostri parinti, Adam si Eva,  au pierdut totul; noul Adam si noua Eva au salvat totul impreuna.
   Sfanta Fecioara spune, in sfarsit: "Eu sunt Mama Lui Dumnezeu".  Reafirma dogma virginitatii Sale perpetue ("Eu sunt Fecioara saracilor"), Ea afirma totodata maternitatea Sa Dumnezeiasca, Ea este Theotokos a Conciliului de la Efes. Sunt astfel reamintite transcendenta, sublima demnitate a Neprihanitei. Este culmea mariofaniei de la Banneux.
   Aparitiile au fost recunoscute de episcopul locului, Mons. L.J. Kerkhofs, la 22 august 1949, in acelasi an ca la Beauraing. Dar pelerinajele nu au asteptat aceasta data pentru a se organiza. Pe langa capela initiala (1933), s-a construit un intreg complex ce primeste pelerinii, cu instalatii speciale pentru bolnavi. 

   Sfantul Parinte Ioan Paul II s-a recules la Banneux, la 21 mai 1985, la trei zile dupa Beauraing. 

Mariette Beco s-a casatorit, a avut mai multi copii; ea a trait retrasa, nu departe de Banneux, in discretia cea mai mare. A plecat la Domnul in decembrie 2011.
    Papa Ioan Paul II a putut sa o intalneasca in sacristia Sanctuarului. El s-a aplecat asupra izvorului spunand: "Saracii de azi sunt la ei acasa la Banneux. Ei vin sa caute aici intarire, curaj, speranta, unire cu Dumnezeu in incercarile lor. Sa ne rugam Aceleia care, intotdeauna si pretutindeni, in Biserica, reflecta chipul Milostivirii Lui Dumnezeu. Dorim sa ne regeneram aici spiritual, redescoperind sensul adevarului mesianic continut in Fericirile Lui Cristos."
                                                                       "Stella Maris" nr.444 - "Regina Pacis" nr.197.

Funeraliile Mariettei Beco:

   Despre aparitiile de la Beauraing puteti citi in postarea:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.