luni, 7 octombrie 2013

"Dobanditi pacea interioara si mii de oameni in jurul vostru se vor mantui." (Sf.Serafim de Sarov)


Cuvintele Bibliei - PACEA
                                                                                    de David Hertz

   Fara Pace nu exista fericire, toata lumea recunoaste acest lucru. Pentru cel care cauta fericire este, asadar, extrem de important sa stie in ce consta Pacea.  Dar Biblia nu lasa fara raspuns marile intrebari ale omului...

   PACEA: cuvantul este, fara indoiala, unul dintre cele mai bogate ale vocabularului biblic si unul dintre cele mai sarace in traducerea in alte limbi in privinta intinderii campului sau semantic. Dictionarul explicativ ne propune, de exemplu, definitii care sunt formulate negativ, pacea fiind o lipsa, o absenta:

   1)  Relatii intre persoane sau state care nu sunt in conflict, in razboi.
   2)  Lipsa de vrajba
   3)  Lipsa de zgomot
   4) Lipsa de zbucium sufletesc

   Pacea nu inseamna sa stergi diferentele (interetnice, interreligioase etc.), ci sa le faci sa existe in armonie.
   Vom vedea in continuare ca, pentru Biblie, PACEA  nu este absenta, lipsa razboiului, a conflictului, ci rodul unei prezente.

   A da ceea ce lipseste
    _____________________
   Primul sens al cuvantului shalom in ebraica este a plati o datorie, adica a completa ceea ce lipseste pentru ca toata lumea sa fie multumita.
   Al doilea sens va fi, deci, de a intregi, shalem in ebraica este un adjectiv care inseamna intreg, complet. Prin extensie vom spune ca o persoana este intreaga, completa, cand este sanatoasa, si astfel shalom inseamna a vindeca, si pe plan spiritual vom gasi notiunea de sanatate. In greaca, la fel ca si in engleza (to be whole) nu este usor sa distingi intre a fi vindecat si a fi salvat care, de fapt, reprezinta una si aceeasi realitate: sensul vindecarilor pe care le face Isus, este de a vesti o vindecare mult mai profunda, care este salvarea intregii persoane, trup si suflet.

   A armoniza contrariile
   _____________________
   Ni se mai propune si o alta explicatie a cuvantului shalom, inspiransu-se din cele trei litere care il compun: shin, lamed, mem.
   Shin vine din idiograma care reprezinta focul, lamed este acul balantei si mem inseamna apa: pacea ar fi deci, echilibrul intre apa si foc, o unitate a contrariilor, dar nu o nivelare, o reducere la cel mai mic numitor comun.
   Ne vom aminti de acel posedat, bolnav si pierdut spiritual,  pe care diavolul il arunca, cand in apa, cand in foc.
   Asadar, cand facem pace, sa n-o facem dupa modelul lumii, in care cel invins este supus invingatorului, ci armonizand contrariile. Dar este oare, omeneste, posibil?
   Cu Biblia, ca si cu ziarele, trebuie sa recunoastem ca nu, aliantele fiind adesea aliaje contra naturii, pe care prima lovitura puternica le-ar putea face sa zboare in bucati. Pacea lui Israel este intim legata de legamantul incheiat cu Dumnezeu: "De aceea spune-i ca voi incheia cu el legamantul Meu de pace." (Num 25,12) si "Voi trimite pace pe pamantul vostru si nimeni nu va va tulbura; voi goni fiarele salbatice si sabia nu va trece prin pamantul vostru." (Lv 26.6).

   Pacea este un atribut divin
   _________________________
   "Si a facut acolo Ghedeon un jertfelnic Domnului si l-a numit  "Iahwe-Shalom" (Dumnezeu- Pace) si se afla acesta si astazi in Ofra lui Abiezer " (Jud. 6,24). Pace este un nume al lui Dumnezeu, o forma a prezentei Sale.
   In traditia evreiasca se considera ca pacea nu poate veni decat de la Dumnezeu, ea este semnul prezentei Sale intr-o inima, intr-o tara, in lume. In rugaciunea Kaddihs stramoasa rugaciunii Tatal Nostru, se cere: "Tu care faci sa domneasca pacea in Cer, fa sa domneasca pacea si pe pamant, si tot Israelul spune:  Amin!"
   Domnia pacii este sinonima ci Imparatia Lui Dumnezeu. Aceasta pace nu poate fi conceputa omeneste, caci ea se pogoara din Ceruri si depaseste orice intelegere:
   "Acum insa,  fiind in Cristos Iisus, voi care altadata erati departe, v-ati apropiat prin Sangele Lui Cristos. Caci El este Pacea noastra, El care a facut din cele doua una,  surpand peretele din mijloc al despartiturii." (Ef.2 13-14).
   Asa cum Spiritul Sfant este transmis prin impunerea mainilor apostolilor si ucenicilor, iar astazi, ale episcopilor in sacramentul confirmarii, tot asa si pacea este transmisa prin cuvinte de binecuvantare, cele pe care Isus le pronunta in aparitiile Sale de dupa Inviere:
   "In orice cetate sau sat veti intra, cercetati cine este in el vrednic si acolo ramaneti pana ce veti iesi. Si intrand in casa, urati-i, zicand: Pace casei acesteia. Si daca este casa aceea vrednica, sa vina pacea voastra peste ea. Iar de nu este vrednica, pacea voastra sa se intoarca la voi." (Mt 10, 11-13).  
   "Si de va fi acolo un fiu al pacii, pacea voastra se va odihni peste el; iar de nu, se va intoarce la voi." (Lc 10,6).
   La Luca, exprimarea Lui Isus este foarte plastica: un copil al pacii, un fiu al pacii, adica cineva care deja a primit pacea din inalturi si care poate s-o mai primeasca inca si s-o transmita. Trebuie sa fii copil al pacii pentru a transmite pacea. Si intalnim aici fericirea: "Fericiti facatorii de pace, caci aceia fii ai Lui Dumnezeu se vor chema" (Mt 5,9).
   Numai lasandu-L sa actioneze in noi pe Fiul Lui Dumnezeu, vom putea aduce celorlati pacea.
   Desigur, negocierile diplomatice sunt importante, dar numai o prezenta poate transforma inima adversarilor si s-o duca la pace. Aceasta a fost lectia lui Gandhi, cel mai crestin dintre hindusi care, prin puterea iubirii pentru dusmanii sai, care mergea pana la sacrificiul propriei sale vieti, a permis revolutia sa neviolenta, ale carei principii erau extrase din meditarea zilnica a Evangheliilor si, in special, a Fericirilor de pe Munte.

                                                    ( "Feu et Lumiere" nr.168 - "Regina Pacis" nr.23)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu